Gyermek és ifjúságvédelem

Az ifjúságvédelem fő célkitűzése, hogy a gyermekeket, fiatalkorúakat ne érjen származása, színe, neme, vallása, nemzeti etnikai hovatartozása, vagy bármilyen más oknál fogva hátrányos megkülönböztetés, sőt segítse leküzdeni azokat a hátrányokat, amelyeket családi vagy vagyoni helyzetéből egyébként következnének. A gyermek- és ifjúságvédelem kiemelkedő színtere az iskola. E tekintetben az iskolának is meg kell tennie azokat a lépéseket, amelyek tőle elvárhatóak. Ez azt jelenti, hogy a fiatalokat – a környezete, családja vagy bármely más okból kifolyólag – veszélyeztető körülmények felismerése, megelőzése, illetve megszüntetése érdekében keresi a probléma megoldási lehetőségeket.

Néhány fontos tudnivaló:

Iskolai konfliktusok kialakulása:

  • versengő légkör, a kooperáció gyengesége,
  • barátságtalan, bizalmatlan légkör,
  • az érzelmek kifejezésének lehetősége,
  • a konfliktusmegoldó képességének gyengesége,
  • a kommunikációs képességek gyengesége.

Iskolai erőszak, agresszió:

A másokat megfélemlítő erőszakos viselkedés (angolul: bullying) – melyet az erővel való visszaélés, mások ismételt, szándékos bántalmazásában megnyilvánuló formájaként is értelmeznek – a negatív iskolai tapasztalatok széles skáláját foglalhatja magában, a kicsúfolástól a kiközösítésen át az akár életveszélyes fizikai bántalmazásig.

Áldozatok beszámolói alapján:

  • csúfneveken szólítottak,
  • megütöttek,
  • rugdostak,
  • féltem, ha egy bizonyos személy rám nézett,
  • senki nem szólt hozzám,
  • mások előtt nevetségessé tettek,
  • elvették a dolgaimat.

Stresszoldó technikák

  • Jó technikák: sport, játék, beszélgetés stb.
  • Rossz technikák: szökés, dohányzás, alkohol stb.